Tuesday 19 June 2012

~NILAI SEHELAI TUDUNG LABUH~

Assalamualaikum wbt


Adik: "kak, mak kirim tepung"
saya: "ok!"

5minit kemudian.

Adik: "kak,lupa...belikan coklat yg bentuk teddy bear, bunga n bla..bla..bla... ala yang beli satu percuma satu tu..alaa...yang satu tu..
saya: "ya la..ya la.."

5 minit kemudian lagi..

Adik: "kak..kirim mayonis..pastu boleh tak kirim ni...ni...ni..bla..bla..beli tau, nanti kempunan.

aii...ayat terakhir dia, BOLEH TAHAN! permintaan berbau UGUTAN!huhu...
saya merungut.tapi..belum sempat saya memuntahkan lecture percuma, talian dimatikan setelah sempat saya mendengar ketawanya yang berdekah2 di hujung talian telefon..aiya..SABAR JA LAH!

dari satu barang ke satu barang dipesan..kenapa tak pesan ja sekaligus dari tadi? eeee...BUDAK NI..kalau ko ni roti, dah lama aku kunyah2..ngeee (garang kan saya :D)

bibir merungut, tapi mata tetap meliar mencari barang2 yang dipesan..bukan soal tak nak beli..tapi..serius, saya sangat penat.

namun, memikir tanggungjawab seorang kakak, juga kasih sayang terhadap adik, saya turutkan juga. keadaan supermarket yang sesak saya redah dengan badan yang sangat LETIH.LAPAR.GASTRIK. semuanya bercampur jadi satu.hanya tuhan saja yang tahu.



Baru saja hendak masuk ke lorong bahagian rak yang tersusun makanan segera dalam tin yang sempit, 3 orang lelaki berkopiah, lewat 25-an barangkali, cuba 'mengensot' ke tempat yang sama.

mereka pandang tudung saya dari atas sampai bawah dengan pandangan yang aneh.

hati memberontak.
tak suka dipandang sebegitu.
mahu saja dihambur ayat killer.

"boleh tak awak bertiga jangan pandang saya mcam alien? saya tak suka!"

tapi..ayat itu hanya berdialong dalam hati.
nak dihamburkan segalanya di bibir? 
itu tidak mungkin. kang jatuh plak saham saya..:D

"maafkan saya, silakan..."

dia mengarah tangannya memberi laluan.
lagaknya seperti seorang pelayan hotel 5 bintang..(hiperbola) sambil sebelah tangannya lagi cepat2 menarik sahabatnya yang hampir terlanggar bahu saya..

terpana.
rasa macam princess charming?
oh, TIDAK.
saya cuma rasa...
AMAT DIHORMATI.

saya hanya mengangguk. tersenyum tidak, marah pun terus tak jadi..tangan menyambar botol mayonis dan terus berlalu ke kuanter pembayaran dengan muka setebal 10 inci menahan malu.. huuuu

dalam hati: dia dengar ayat killer aku tadi ek? tapi aku tak sebut betul2 kan tadi? dalam hati je kan? eh...dia boleh baca ke isi hati aku? erkkkkkk....)


tapi, syukur...alhamdulillah, sehelai tudung yang saya pakai mampu menyelamatkan saya.lebih baik dihormati daripada diminati oleh kaum adam. ITULAH SEBAIKNYA...

No comments:

Post a Comment