Friday 26 August 2011

Bisa jadi ini Ramadhan terakhirku....


Bismillahirahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

26 Ogos 2011
Hari ini adalah hari Jumaat yang terakhir dalam bulan Ramadhan...
Memikirkan Ramadhan yang kian melabuhkan tirai....
hati terasa sayu dan rendah diri apabila mengenangkan zaman sahabat Rasulullah saw dahulu...
jika dahulu berlalunya Ramadhan ditangisi para sahabat...
namun,kita pula sebaliknya...

Bagi kita, berakhirnya Ramdhan, maka bermula lah "fasa shopping" yang ditunggu-tunggu....
masing-masing berlumba-lumba untuk  membeli persediaan menyambut syahwal yang bakal menjelang tiba...
masjid dan surau bukan lagi jadi pilihan, tapi kaki lebih bersemangat untuk bershopping sakan...

Jika pada awal Ramadhan masjid dipenuhi manusia sampai ke pintu, namun akhir Ramadhan ia semakin berkurangan...masing-masing sudah "bijak" mencipta alasan sendiri bagi memujuk hati supaya "terlepas" dari menunaikan solat sunat tarawikh...

ruginya kita jika bertindak sedemikian....
rugi yang teramat rugi...

kita lupa.... bahawa berakhirnya Ramdhan itu menandakan berakhirnya fasa rahmat, fasa maghfirah dan fasa pembebasan dari api neraka. Kita bakal meninggalkan bulan yang yang penuh kerahmatan dan keberkahan dalam 3 hari lagi...apa perasaan kalian? gembira kah?

Astagfirullah, terlalu jauh sikap kita dengan para sahabat dan salaffulsoleh terdahulu... Sepatutnya kita berasa sedih kerana kita bakal kehilangan keberkahan yang yang luar biasa yang tidak terdapat dalam bulan-bulan yang lain.

Namun, bagi yang berjaya mengharungi bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan ketaqwaan....Aidilfitri merupakan kemenangan sebuah kerana mereka berjaya melawan hawa nafsu yang sering menguasai diri....Alhamdulillah.

...sudah terlewatkan kita untuk meningkatkan amal ibadah dipenghujung Ramdhan ini?Ya... masih belum terlewat jika masih ada lagi "Ramadhan esok hari" kerana "Ramadhan esok hari" belum tentu milik kita.....masih mampu kah kita menghela nafas esok hari?

 .....jadi..manfaatkanlah sebaik-baiknya Ramadhan yang terakhir ini...tambahkan halaju pecutan ibadah..dan mulakan momentumnya sekarang.ayuh!

********
GE Lab, 26/8/2011

No comments:

Post a Comment