Sunday 11 March 2012

Muhasabahlah wahai diri!


Bismillahirrahmannirrahim...
Assalamualaikum...


Alhamdulillah..Allah masih meminjam masa kepada saya untuk menukil sesuatu di ruangan kosong mujahadahcintaku...pejam celik,pejam celik...terasa terlalu cepat masa berlalu  meninggalkan saya ke belakang...kini sudah 8 bulan saya telah memulakan labwork, tetapi secara officialnya baru 6 bulan saya bergelar student UNIMAS secara rasminya dan selama tempoh itu, terlalu banyak pengalaman yang saya telah lalui...Alhamdulillah..dari setiap pengalaman itu, Allah memberi pengajaran kepada saya..begitulah Allah mendidik hamba-hambaNYA..(=


Namun, mengimbas kembali masa yang telah saya lalui selama ini, saya sedar kebanyakkan masa yang saya "labur"kan kebanyakkannya hampir semuanya dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang kurang memberi "sesuatu" pada hati..yakni makanan pada IMAN, yang kita tahu grafnya sering kali naik dan turun, dengan kata lain bersifat berbolak-balik pada tempatnya, ibarat nasi didalam periuk yang menggelegak...


Firman Allah dalam surah al-Ash...
" demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran..."


Dan benarlah kata-kata Rasulullah saw yang diriwayat oleh bukhari dan muslim...


" Dua nikmat yang manusia sering lupa adalah waktu LAPANG dan juga masa SIHAT"...


Itulah manusia, mempunyai sifat LUPA dan LEKA..sehingga MASA yang ada di sia-siakan begitu saja..jika perumpaan mengatakan masa itu emas, namun sebenarnya masa itu LEBIH BERHARGA dari segalanya...cuba lah beli 1 saat masa yang sudah berlalu  dengan RM 1 juta harta, dapatkah? mustahil bukan? 


Nah! muhasabah lah wahai diri yang alpa dengan dunia..T__T

No comments:

Post a Comment