Tuesday 25 October 2011

Tutt...tutttt....talian segera diangkat!




Semalam aku menelefon tuhanku..

Tuuttt..tuttt..tutt...talian segera diangkat..lantas aku terus mengadu dan mencurahkan segala isi hatiku pada DIA..seperti bijian yang mencurah2 di ladang gandum!

ya Allah, kini aku menanggung ujian yang amat berat… Adakah ini adalah takdir hidupku?

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab ( Lauhul Mahfuz ) sebelum Kami menciptanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah... (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang sombong lagi membanggakan diri” (Al-Hadid : 22-23)

->Tapi mengapa KAU pilih aku?kenapa bukan orang lain?Arghh… aku tidak mampu!

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…… (2:286)

->Tapi apakah tujuanMu menghadirkan musibah ini buat diriku? 

"Sesiapa yang dikehendaki Allah memperolehi kebaikan, mesti lebih dahulu mengalami musibah." (HR. Bukhari)

->Apa maksudMu wahai itu tuhanku?aku tidak mengerti!

“Apa pun yang menimpa diri seorang mukmin dari kepayahan, kesakitan, kesusahan dan apa pun keresahan yang dirasakannya, melainkan Allah akan menghapuskan sebahagian dari keburukan-keburukannya.” (HR. Muslim)

“Tiada musibah apa pun yang menimpa diri seseorang muslim melainkan Allah menghapuskan keburukannya ( dosanya) walaupun duri yang mengenai dirinya.” (HR Bukhari & Muslim)

->Tapi bagaimana aku hendak menghadapi musibah ini wahai tuhanku? Aku buntu!

(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun” (maksudnya: Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali) (2:156)

Serta,

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu' (2:45)

->Jadi, pimpinkan lah hati ku ya Allah…pimpinlah daku untuk menghadapi ujian ini...

Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan ijin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu". (At-Taghabun:11)

->Mendengar pujukkan-NYA, hatiku beransur reda ….InsyaAllah, aku akan sabar menghadapi ujian dariMu ya Allah.....lalu, DIA pun berkata;

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar , iaitu orang-orang, yang ketika musibah, mereka berkata “ “Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan Kepada-Nya kita dikembalikan. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka ialah orang-orang yang mendapat petunjuk” (Al-Baqarah ayat 155-157)

Ya Allah! Terima kasih! Sesungguhnya Engkau Maha penyayang dan Maha Mendengar! Talian pun aku matikan..

No comments:

Post a Comment